Vreugde brengen in de klas in Zambia

Lesgeven op een plek waar kinderen hongerig naar school komen, of waar de aanwezigheidsgraad povertjes is omwille van armoede, is geen sinecure.

John, leerkracht in de Chigwirizano basisschool in Zambia, is zich maar al te zeer bewust van de honger die zijn leerlingen moeten verduren. "Zodra de leerlingen de klas binnenkomen, kunnen leraren zien wie er gegeten heeft en wie niet. De kinderen die honger hebben dommelen soms in of wenen omdat ze zo’n enorme honger hebben."

Maar de impact van de beker pap die elke leerling dagelijks krijgt, betekende een omwenteling voor het aantal inschrijvingen, de dagelijkse aanwezigheid, het geluk en het concentratievermogen van de kinderen. Het is dan ook goed te verstaan dat de omliggende gemeenschappen Mary's Meals steunen.

John vertelde ons: "De betrokkenheid van de gemeenschap is groot. Bij de bouw van de stenen oven bijvoorbeeld, heeft de gemeenschap in de kortst mogelijke tijd alle benodigde materialen aangebracht."

Deze ongelooflijke mobilisatie vormt het bewijs dat de gemeenschappen geloven in het belang van degelijk onderwijs en dat dagelijkse maaltijden hun kinderen kunnen helpen te slagen in hun studies en in hun verdere leven.

Mary’s Meals helpt gemeenschappen de kracht van onderwijs in te zetten voor de toekomstige generaties en, zoals John het zegt: “Met de pap wordt de omgeving altijd een stuk gelukkiger.”

Terug naar blog