Schoolmaaltijden effenen de weg

Schoolmaaltijden effenen de weg naar een generatiewissel in Afrika.

 

Het laatste onderzoek naar de impact van de Maaltijden van Mary's Meals toont aan dat voedselprogramma's in scholen grote winst opleveren voor scholing en gezondheid in de landen waar we werkzaam zijn. 

 

Al meer dan 20 jaar is het de kernopdracht van Mary's Meals om maaltijden te voorzien in scholen om honger te bannen en onderwijs te bevorderen.  Wij geloven dat dagelijkse maaltijden in een schoolomgeving een eenvoudige oplossing bieden voor kinderen die honger hebben, met daarbovenop een bredere impact voor het onderwijs en welbevinden van de kinderen. 

Ons laatste Jaarlijks Onderzoek naar de Impact omvat zes Afrikaanse landen: Malawi, Liberia, Madagascar, Zambia, Kenia en Zimbabwe.  Daar steunen we dagelijks door de gemeenschap gedragen voedselprogramma's in scholen voor meer dan 1,5 miljoen kinderen.  Meer dan 300 leerkrachten, 3.000 kinderen en 120 zorgverleners namen deel aan het onderzoek, de interviews, de deelgroepen of gespreksgroepen om een overzicht te krijgen van de gevolgen van maaltijden op school wat betreft inschrijvingen en aanwezigheid, het welbevinden van de kinderen en hun onderwijsniveau en ook de socio-economische voordelen voor gezinnen en gemeenschappen.  De kernboodschap uit het rapport is een direct verband tussen onze voedselprogramma's op scholen en de positieve gevolgen voor kinderen betreffende hun algeheel welzijn en hun leerontwikkeling. 

 

De kans vergroten dat kinderen deelnemen en studeren 

Bij vier van de grotere landen die ons programma aanbieden – Kenia, Malawi, Liberia en Zambia – rapporteerden 84% van de kinderen dat zij nooit voortijdig de school moesten verlaten omwille van honger en 99% van de leerkrachten bevestigden dat de maaltijden het aantal schoolverlaters of weglopers verminderde.  Het rapport bevestigt ook dat de maaltijden op school het leervermogen van de kinderen vergroot omdat ze zich kunnen concentreren, actief deelnemen en studeren.  Voor de maaltijd voelden slechts 36% van de kinderen dat zij zich goed konden concentreren, maar nadat ze gegeten hadden liep dit aantal op tot 98%. 

In Madagascar en Zimbabwe werden de gegevens ingezameld in scholen die voor het eerst maaltijden van Mary's Meals aanboden.  Er werd onderzoek gevoerd voordat de maaltijden geïntroduceerd werden en dit onderzoek werd herhaald na de invoering van het voedselprogramma.  Duidelijk blijkt dat voeding op school een positieve invloed heeft op de aanwezigheden op school.  Voor er maaltijden kwamen rapporteerden 39% van de kinderen in Madagascar dat ze ten minste eenmaal per week niet naar school konden gaan omdat ze honger hadden.  Na de invoering van de schoolmaaltijden, misten slechts 7% van de kinderen de lessen op school en nooit was honger de oorzaak daarvan. 

 

Voedselveiligheid voor de gezinnen 

De bevindingen in Madagascar illustreren eveneens de impact van schoolmaaltijden op de bredere families en dit door ingezamelde gegevens van de huishoudens.  Een opmerkelijk onderwerp was de herbesteding van de middelen, waarbij zorgverleners rapporteerden dat ze hun erg beperkt inkomen aan andere noodzakelijke noden konden besteden omdat hun kinderen een voedzame maaltijd kregen op school. 

Uit dezelfde studie bleek eveneens dat voedselveiligheid verbeterde in gezinnen waar de kinderen dagelijks een degelijke maaltijd kregen omdat het thuis beschikbare voedsel langer kon meegaan en de zorgverleners meer in de mogelijkheid verkeerden om te gaan werken omdat hun kinderen de hele dag vrolijk op school zaten zonder dat ze naar huis terugkeerden op zoek naar eten. 

 

Een ander belangrijk thema voor de huishoudens in Madagascar bleek een verbeterd mentaal en fysiek welzijn, waarbij ouders en zorgverleners een verbetering opmerkten in de gezondheid van hun kinderen omwille van de heilzame invloed van de dagelijkse maaltijden op school en veel families moesten zich minder zorgen maken over honger wegens het betrouwbaar voedselprogramma op school. 

 

En in Zimbabwe lieten de kinderen gelijkaardige voordelen optekenen. Voor de start van het voedselprogramma maakten 44% van de kinderen die deelnamen aan de studie zich bezorgd dat ze honger zouden hebben op school.  Nadat het programma was opgestart daalde dit cijfer tot net 3%. 

 

Toegenomen welzijn voor de gemeenschappen 

In 2013 begon Mary’s Meals voor de eerste keer met een vijfjaarlijks onderzoek naar de impact van de maaltijden op school.  Nadien werd dit opgevolgd door regelmatige studies en rapporten in de volgende jaren.  Nauwkeurige en standvastige bevindingen tonen aan 

dat de voedselprogramma's op scholen de honger van de kinderen doet afnemen, de kinderen energie geeft en een verbetering van het welzijn van de kinderen, terwijl het een hulp biedt om meer kinderen toegang te geven tot onderwijs en er beter te presteren.  Erin Pratley, Programmadirecteur Ontwikkeling en Werking bij Mary's Meals zegt het volgende: “Wat mij bij dit onderzoek meest opgetogen maakte was na te gaan bij de ouders welke hun perspectieven waren voor de eerstkomende tijd.  Nu zien we duidelijk bewijs van de verrijkende impact van onze schoolmaaltijden, niet enkel voor de kinderen die de maaltijden op school krijgen, maar ook voor de gezinnen en families en de gemeenschappen waar de kinderen wonen.”  

 

 

Clare Nolan is het Hoofd van ons Ontwikkelingsprogramma.  Zij leidt de werking ervan bij  Mary's Meals die voornamelijk gericht is op de noden en de duurzaamheid, maar ook op de impact en de studie van onze wereldwijde programma's. 

Terug naar blog